Модуль "Легка атлетика"
Тема 1. Основні цінності олімпізму
Олімпізм є сукупністю ідеалів і цінностей, що є засадами для проведення Олімпійських ігор. Це життєва філософія, що звеличує та об’єднує в гармонійне ціле якості тіла, волі й розуму. Поєднуючи спорт із культурою та освітою, олімпізм прагне створити такий спосіб життя, що засновувався б на радощах, здобутих через зусилля, освітніх цінностях доброго прикладу та повазі універсальних етичних принципів.
Заняття спортом є одним із прав людини. Кожний повинен мати можливість займатися спортом, не зазнаючи дискримінації, у дусі олімпізму, взаєморозуміння та чесної гри. Із цією метою організація, керівництво та керування спортом повинні контролюватися незалежними спортивними організаціями. Будь-яка форма дискримінації (расова, релігійна, ґендерна та ін.) щодо країни або спортсмена є несумісною з олімпійським рухом.
В Олімпійській хартії стверджується, що Олімпійські ігри об’єднують спортсменів усіх країн у чесних і рівноправних змаганнях на дружніх полях любительського спорту.
Основні цінності олімпізму:
* врівноваженість якостей тіла, волі, розуму;
* поєднання спорту з культурою та освітою;
* дотримання способу життя, який ґрунтується на радощах, здобутих власними зусиллями;
* поважання загальних основних етичних засад;
* гармонійний розвиток людини;
* сприяння утвердженню мирного суспільства;
* поважання людської гідності;
* розбудова мирного, кращого світу завдяки вихованню молоді засобами спорту;
* заняття спортом без будь-яких дискримінацій.
Модуль "Баскетбол"
Тема 1. Спеціальна фізична підготовка баскетболіста
Фізична підготовка - це процес, спрямований на зміцнення здоров'я, розвиток рухових якостей , підвищення загальної працездатності організму. Вона дозволяє швидше оволодіти технічними і тактичними прийомами, набути необхідних прикладних навичок. Без достатньої фізичної підготовки неможливо успішно опанувати складні технічні прийоми в спортивних іграх.
Фізична підготовка умовно ділиться на загальну і спеціальну.
Загальна фізична підготовка (ЗФП) - це система занять фізичними вправами, яка спрямована на розвиток всіх фізичних якостей (сила, витривалість, швидкість, спритність, гнучкість, швидкісно-силові якості) в їх гармонійному поєднанні.
Спеціальна фізична підготовка (СпФП) - це процесс, спрямований на розвиток фізичних якостей і умінь, необхідних для даного виду спорту.
Завдання спеціальної фізичної підготовки: зміцнення організму відповідно до особливостей обраного виду спорту, розвиток у цьому напрямку органів і систем; налагодження досконалої координації в функціональній діяльності організму спортсмена, закріплення і економізація техніки рухів, вдосконалення інших компонентів підготовленості відповідно до бажаної моделі.
Для вирішення цих завдань використовують спеціальні вправи, які відповідають характерним особливостям обраного виду спорту.
Баскетбол – гра, що розвиває всі без винятку фізичні якості. Тож вправами для спеціальної фізичної підготовки баскетболіста є:
-
прискорення з різних вихідних положень на 5, 10, 15, 20 м;
-
«човниковий» біг 4Х9 м;
-
серійні стрибки поштовхом двох і однієї ноги з діставанням високих предметів;
-
вправи з обтяженнями, набивними м’ячами;
-
естафети;
-
вправи для розвитку сили м’язів тулуба, плечового пояса та кистей рук,
-
вправи для розвитку гнучкості.
-
Тема 2. Методика розвитку швидкісно-силових якостей
Швидкісно-силові якості - здатність людини до розвитку максимальної потужності зусиль у найкоротший проміжок часу. Цю здатність називають також «вибуховою силою».
Для розвитку швидкісно-силових якостей застосовуються різні стрибки і стрибкові вправи - багаторазові стрибки з місця, на одній і двох ногах з різних вихідних положень (з глибокої присіду на всій ступні або на носках) в різних напрямках (вгору, вперед, вгору по схилу або по сходах, застрибування на перешкоду, через невисокі бар'єри, в глибину з тумби або обриву і т.п.). Всі стрибкові вправи можна виконувати з обтяженням. Дуже важливо при виконанні стрибків домагатися максимально високої швидкості відштовхування. Для розвитку швидкісно-силових якостей доцільно деякі стрибкові вправи виконувати з максимальною швидкістю на час, наприклад стрибки на двох ногах на відрізку 10 або 20 м, те саме, але з подоланням 5-ти бар'єрів заввишки 80 см і т.п. Для розвитку швидкісно-силових якостей м'язів рук і плечового пояса застосовуються різноманітні вправи із зовнішніми обтяженнями (набивними м'ячами, ядрами, гантелями), а також з обтяженням власною вагою. Величина обтяжень у різних вправах і для різних груп м'язів змінюється від малих (25 і більше повторень) до середніх (13-15 повторень), але ніколи не буває великий і граничної. Всі вправи виконуються в динамічному характері - з високою (доступною для величини обтяження) швидкістю. Можливе застосування різних амортизаторів і еспандерів.
-
При розвитку швидкісно-силових якостей переважно рекомендують виконувати відповідні вправи серіями. Залежно від підготовленості учня та потужності зусиль кількість повторень в одній серії коливається від 6 до 12. Вправи виконуються безперервно або з короткочасною паузою у 2-3 хв. Кількість серій не повинна перевищувати 3-6.
Ефективним засобом розвитку швидкісно-силових для хлопців є стрибок у глибину, для дівчаток - метання. Стрибки (метання) виконуються серіями по 10-12 повторень. Сигнал для припинення вправи - зниження наступного результату . Тривалість бігу на короткі дистанції не повинна перевищувати 4-6с. При застосуванні бігу доцільні відносно короткі інтервали відпочинку - у межах 1-2 хв. Іншими словами, інтервали відпочинку між повтореннями становлять приблизно 95% часу, необхідного для повного відновлення сил після попереднього виконання вправи.
-
Тема 3. Методика виховання спритності
Спритність - це здатність людини швидко засвоювати нові рухи та перебудувати рухову діяльність відповідно до вимог середовища, що різко змінюється.
Засоби розвитку спритності
1) рухливі та спортивні ігри;
2) єдиноборства;
3) біг з перешкодами;
4) вправи на рівновагу в русі і в статичному положенні, під час бігу;
5) стрибки;
6) метання;
7) загальнорозвивальні вправи з предметами;
8) гімнастичні та акробатичні вправи.Вимоги до виконання вправ на спритність: використовувати вправи, які містять елементи новизни, запобігати перевтомі, тривалість відпочинку повинна бути достатньою.
Методи розвитку спритності
1) Вправи з незвичних вихідних положень.
2) Асиметричні рухи.
3) Дзеркальне виконання вправ (напр. метання лівою рукою для правші).
4) Вправи з різним м'язовим напруженням (напр. стрибки у довжину на задану відстань).
5) Ускладнення вправ додатковими рухами.
6) Зміна швидкості й темпу руху, способів виконання вправ.Перелік контрольних тестів (вправ) на визначення спритності:
1. Човниковий біг 4x9 м, 3х10 м, 10x10 м.
2. Стрибок угору з поворотом на задане число градусів - тест на визначення просторової точності рухів (виконують у "градуйованому колі").
3. Стрибок в довжину з місця на задану відстань (точність приземлення).
4. Виконання стійки на одній нозі, друга зігнута і торкається стопою колінного суглоба, стегно відведене вбік, руки на поясі, очі закриті - вправа на визначення статичної рівноваги. Відлік часу ведуть за допомогою секундомі-
ра, який зупиняють у момент втрати рівноваги.
5. Влучання м'ячем у горизонтальну та вертикальну ціль із заданої відстані.