вчителів фізичної культури у 2016-2017 навчальному році
Фізична культура є важливою складовою частиною системи освіти та виховання учнів загальноосвітньої школи, формування в них умінь і навичок здорового пособу життя, організації корисного дозвілля та активного відпочинку, розвитку, відновлення фізичних і духовних сил, реабілітації та корекції здоров’я, виховання позитивних моральних і вольових якостей.
Фізичне виховання – багатогранний педагогічний процес, що здійснюється в системі різноманітних взаємно обумовлених форм організації занять фізичними вправами та спрямований на досягнення фізичної досконалості підростаючого покоління.
Процес фізичного виховання під час навчання у сучасній школі має специфічні особливості, які полягають у тому, що учень не тільки засвоює знання та набуває навичок виконання фізичних вправ, але й повинен оволодіти способами діяльності (оперування ними ). Слід відзначити і той факт, що в наш час відбувається впровадження в навчально-виховний процес досягнень науково-технічного прогресу і передового педагогічного досвіду, поступово підвищується освітній ценз вчителів та рівень підготовленості учнів. Означені чинники зумовлюють нові завдання, які висуває суспільство до фізичного виховання. Виконання цих завдань потребує пошуку нових засобів і форм роботи, продуманого планування навчально-виховного процесу.
Протягом 2012-2013 навчального року фізичне виховання в навчальних закладах Краснокутського району здійснювалося на підставі основних нормативних документів: Національної доктрини розвитку освіти, Національної доктрини розвитку фізичної культури і спорту , Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про фізичну культуру і спорт», Положення «Про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України», Положення про спартакіаду «Спорт протягом життя», наказу МОНУ та МУСМС «Про впровадження фізкультурно-патріотичного оздоровчого комплексу школярів України «Козацький гарт».
Навчально-виховний процес відбувався відповідно до таких документів:
o наказу МОНСМУ від 13.0.2011 р. № 329 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»;
o наказу МОН України від 03.06.2008 р. № 496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5- 11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів»;
o наказу МОЗ України та МОН України від 20.07.2009 р. № 518 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах»;
o Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОЗ України та МОН України від 20.07.2009 р. № 518/674
o Листа МОНМСУ від 01.06.2012 р № 1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій з базових дисциплін»
o Наказу ГУОН від 05.10.2011 р. № 526 «Про затвердження Науково-методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів у загальноосвітніх навчальних закладів Харківської області».
І. Навчально-методичне забезпечення
викладання предмета «Фізична культура»
У 2016-2017 навчальному році вивчення предмета відбувалося за наступними програмами:
o «Фізична культура», 1-4 класи , авт. Т.Ю. Круцевич та інші, 2012
o «Фізична культура», 5-9 класи, авт. Т.Ю. Круцевич та інші, 2009;
o «Фізична культура», 10-11 класи. Рівень стандарту. Авт. Т.Ю. Круцевич та інші, 2010
Реформування системи загальної середньої освіти, прийняття Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти пов’язано з необхідністю створення нового покоління шкільних підручників, що впливають на поліпшення якості освіти.
У процесі фізичного виховання школярам необхідно отримати відомості не тільки про техніку виконання вправи, а і дізнатися про можливості власного організму, вплив фізичних вправ на організм людини, основні методи організації самостійних занять фізичною культурою тощо. Ці знання є складовою фізичної культури і вони знайшли своє місце на сторінках підручників.
ІІ. Стан викладання предмета «Фізична культура»
у 2012-2013 навчальному році
У 2016-2017 навчальному році робота районного методичного об’єднання вчителів фізичної культури була спрямована на реалізацію державної освітньої політики, визначеної Національною доктриною розвитку освіти, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про фізичну культуру і спорт», Указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, чинним законодавством про освіту.
Аналіз діяльності методичного об’єднання свідчить про те, що вчителі фізичної культури в цілому забезпечують реалізацію єдиної державної політики в галузі освіти.
Протягом 2016-2017 навчального року районне методичне об’єднання вчителів фізичної культури через мережу колективних, індивідуальних та групових форм методичної роботи продовжувало працювати над організаційним та науково-методичним забезпеченням реалізації науково-методичної проблеми «Оптимізація сучасного уроку фізичної культури як один із пріоритетних напрямків особистісно орієнтованого навчання».
Пріоритетами в роботі РМО були підтримка базової і варіативної частин навчального плану, впровадження в практику роботи вчителів району нової програми з фізичної культури для 1-4 класів, а також особистісно зорієнтованих, здоров’язберігаючих та інноваційних технологій навчання.
Нормативними документами, які визначають викладання предмета, є Державний стандарт початкової, базової та повної середньої освіти, навчальні програми предмета «Фізична культура» для загальноосвітніх навчальних закладів, які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України та відповідно до яких предмет викладався в межах 2-3 години на тиждень. Матеріали програм спрямовані на вирішення виховних, освітніх та оздоровчих завдань на уроках фізичної культури.
Основною метою навчального предмета «Фізична культура» є: формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних якостей, використання засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя.
Основною організаційною формою фізичного виховання є урок. Охоплення учнів району 3-м уроком з фізичної культури становить 64%, а це 1599 учнів.
Крім уроків фізичної культури, в школах району вагоме місце займають і інші форми фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи, а саме: предметні тижні, спортивно-художні свята, дні та тижні з видів спорту, заняття у спортивних секціях ДЮСШ - 21 секція, в яких займається 424 вихованці, у гуртках спортивного спрямування на базі ЗНЗ та при ЦДЮТ. Основними складовими оздоровчих заходів є: фізкультурні хвилинки, які проводяться у всіх початкових та в деяких середніх класах; «спортивна година», яка проводиться в групах продовженого дня в Краснокутській гімназії, Краснокутській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2, Мурафській ЗОШ І-ІІІ ступенів, Пархомівській ЗОШ І-ІІІ ступенів, та рухливі перерви, які на достатньому рівні проводяться в Слобідській, Олексіївській, Мурафській та Пархомівській ЗОШ І-ІІІ ступенів.
У вересні 2016 року у всіх школах до Дня фізичної культури і спорту в 1-11-х класах був проведений Олімпійський урок та Олімпійський тиждень і заходи до Дня туризму.
У навчальних закладах та за їхніми межами систематично проводяться «Дні здоров’я».
2.1. Аналіз кадрового складу вчителів предмета «Фізична культура»
У 2016-2017 навчальному році в загальноосвітніх школах району фізичну культуру викладали 24 вчителі з них 5 жінок, що складає 21% від загальної кількості. 18 чол. (79%) мають спеціальну фізкультурну освіту , 5 чол. (21%) – інші педагогічні спеціальності.
За наслідками атестації мають вищу кваліфікаційну категорію 12 чоловік (в т.ч. один вчитель-методист і троє мають звання «Старший учитель»), І категорію – 5, ІІ – 2, категорію «спеціаліст» - 5 чол.
Якість опанування змісту предмета, виходячи з проведеного моніторингу навчальних досягнень учнів відповідає якісному складу вчителів.
Аналіз кадрового складу вчителів фізичної культури показав, що в порівнянні з минулим навчальним роком на 6% збільшилася кількість учителів, що мають вищу та першу кваліфікаційні категорії. Відповідно, на 6% зменшилась кількість педагогів з категоріями «спеціаліст» та «спеціаліст ІІ категорії»; 70% вчителів мають кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії» та «Спеціаліст І категорії», та 30% - категорію «Спеціаліст» та «Спеціаліст ІІ категорії.
o Викладають фізичну культуру, не маючи фізкультурної освіти, 5 осіб (21% працюючих), що на 2% менше, ніж у минулому навчальному році (за рахунок зменшення загальної кількості працюючих)
Якість опанування змісту предмета, виходячи з проведеного моніторингу, відповідає якісному складу вчителів.
2.2. Атестація та підвищення кваліфікації вчителів предмета «Фізична культура»
Протягом 2012-2013 навчального року пройшли курсову перепідготовку в КВНЗ «ХАНО» та підвищили свою кваліфікацію троє вчителів Бєлєнкова Л.О., Краснокутська гімназія; Шостак О.В, Краснокутська ЗОШ №2, Малько Я.П., Мирнянська філія Мурафської ЗОШ І-ІІІ ст, Свистун Ю.М., Олексіївська ЗОШ І-ІІІ ст.).
У 2016-2017 навчальному році атестацію пройшли троє педагогічних працівників. Підвищили свої атестаційні категорії двоє вчителів: Ліісняк С.Д (Пархомівська ЗОШ І-ІІІ ст.) та Пономаренко Ю.В. (Костянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст), їм встановлено кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії»), Підтвердив кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії» та звання "Старший учттель Панов М.І (Краснокутська гімназія). На методичній студії в березні ці вчителі представили свої презентації та творчі звіти.
ІІІ. Аналіз діяльності РМО вчителів фізичної культури
У 2016-2017 навчальному році робота районного методичного об’єднання вчителів фізичної культури була спрямована на реалізацію державної освітньої політики, визначеної Національною доктриною розвитку освіти, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про фізичну культуру і спорт», Указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, чинним законодавством про освіту.
Основними завданнями роботи методичного об’єднання вчителів фізичної культури були:
· активізація діяльності районного методичного об`єднання вчителів фізичної культури щодо підвищення рівня професійної компетентності та педагогічної майстерності;
· впровадження в роботу вчителів досягнень сучасної та класичної педагогіки та психології;
· сприяння поширенню передового педагогічного досвіду у навчально-виховний процес;
· пошук шляхів підвищення кваліфікації та професійної майстерності вчителів фізичної культури;
· удосконалення методики викладання складних елементів навчальної програми освітньої галузі „ Основи здоров`я і фізична культура ”;
· запровадження у систему навчально-виховної роботи закладів освіти елементів здоров`язберігаючих, здоров`язміцнюючих та здоров`язберігаючих технологій;
- модернізація позаурочної спортивно-масової та фізкультурно-оздоровчої роботи;
- збереження та зміцнення матеріально-спортивної бази закладів освіти району.
У 2012-2013 навчальному році районне методичне об’єднання вчителів фізичної культури через мережу колективних, групових та індивідуальних форм роботи працювало над методичною темою «Оптимізація сучасного уроку фізичної культури як один із пріоритетних напрямків особистісно орієнтованого навчання».
Протягом навчального року було проведено 4 засідання МО, на яких вчителі регулярно опрацьовували нормативні документи Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки Харківської облдержадміністрації, районного відділу освіти, знайомилися з новинками періодики та методичної літератури, розглядали теоретичні питання.
Згідно з планом роботи, відбулися практичні семінари за темами «Впровадження інноваційних технологій та їх елементів в практику роботи вчителя фізичної культури» (Бєлєнкова Л.О., Любівська ЗОШ І-ІІ ст.), «Виховання в учнів бережливого ставлення до свого здоров’я та стійкої мотивації на здоровий спосіб життя засобами спортивного туризму» (Малько Я.П, Мирнянська ЗОШ І-ІІ ст.) та «Робота над досягненням максимально можливих результатів у змагальній діяльності» (Сургай В.В., Мурафська ЗОШ І-ІІІ ст.). «Самоконтроль під час виконання прав на уроках фізичної культури (Гришко Т.М., Колонтаївська ЗОШ І-ІІІ ст.) П’ятеро вчителів, що атестувалися, провели відкриті уроки та спортивно-масові заходи на високому науково-методичному рівні, один – на середньому.
З метою підвищення фахового рівня вчителів, виявлення, вивчення та поширення позитивного досвіду нестандартних підходів щодо розвитку фізичних якостей учнів, на виконання наказу Міністерства освіти і науки України №270 від 06.04.2006 р. «Про Всеукраїнський конкурс на кращий інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу», наказу Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації від 12.04.2013 № 246 «Про організацію та проведення ІІ (обласного) туру Всеукраїнського конкурсу на кращий інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу у 2013 році в навчальних закладах Харківської області» районним методичним кабінетом відділу освіти райдержадміністрації були подані матеріали вчителя фізичної культури Любівської ЗОШ І-ІІ ступенів Бєлєнкової Л.О., спеціаліста вищої категорії, до Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти» для участі у ІІ (обласному) турі.
Для оперативного та своєчасного інформування вчителів фізичної культури району у березні 2013 року був створений методичний сайт «Фізкульт-привіт!» (http://fizkultprivet.ucoz.ua), на якому розмішено нормативно-правові документи, програми з фізичної культури, документи, які регламентують діяльність педагогів, інформація про заходи, що відбуваються, фотоальбоми тощо. Все це дає вчителям змогу оперативно отримувати необхідну інформацію та стимулює до опанування ІКТ тих, хто з різних причин не робив цього раніше.
ІV. Аналіз результативності роботи з обдарованими учнями
Згідно з районним календарем спортивно-масових заходів та Умовами проведення районної Спартакіади серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів району, в 2012/2013 навчальному році були проведені такі змагання:
· з футболу на призи клубу «Шкіряний м’яч»;
· з легкої атлетики;
· «Ігри чемпіонів»;
· малі Олімпійські ігри (в три різновікові етапи);
· з шахів «Біла тура»;
· V районний семінар-практикум з елементами змагань зі спортивного туризму;
· легкоатлетичне чотириборство;
· змагання з прикладних навичок предмета «Захист Вітчизни» як складової дитячо-юнацької військово-спортивної патріотичної гри Українського козацтва «Сокіл» («Джура»);
· дитячі спортивні ігри «Старти надій»;
· Всеукраїнська військово-патріотична спортивної гра „Зірниця”;
· районний туристичний зліт.
З метою формування здорового способу життя, зміцнення здоров’я учнівської молоді, відродження національних традицій та культурної спадщини на базі Харківської державної зооветеринарної академії відбувся фізкультурно-оздоровчий патріотичний фестиваль школярів «Козацький гарт» за програмою обласних щорічних спортивних змагань «Спорт протягом життя». Команду району представляли учні Мурафської та Пархомівської ЗОШ І-ІІІ ступенів на чолі з досвідченими вчителями фізичної культури Сургаєм В.В. та Лісняком С.Д. За результатами випробувань команда району зайняла у своїй групі І місце.
Продовжуючи тему участі району в змаганнях обласного рівня, слід відзначити І місце команди учнів Пархомівської ЗОШ І-ІІІ ступенів у Всеукраїнський дитячих спортивних іграх «Старти надій» та участь в змаганнях з футболу на призи клубу «Шкіряний м’яч»; ІІ місце учнів Мурафської та Пархомівської ЗОШ І-ІІІ ступенів у Всеукраїнській військово-патріотичній спортивній грі «Зірниця»; ІІ місце Качалівської ЗОШ І-ІІІ ступенів в обласному зональному Кубку шкільного футболу серед дівчат та участь в змаганнях з шахів «Біла тура»; ІІІ місце команди учнів Мурафської ЗОШ І-ІІІ ступенів у малих Олімпійських іграх серед 5-6 класів; участь школярів Краснокутської гімназії в змаганнях з легкої атлетики та малих Олімпійських іграх серед 3-4 та 7-8 класів; участь в змаганнях з легкоатлетичного чотириборства учнів Козіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів. За підсумками обласних щорічних змагань учнівської та студентської молоді „Спорт протягом життя” у 2012/2013 н.р. серед команд своєї групи район посів ІІІ місце.
З метою підвищення якості викладання предмета «Фізична культура» в загальноосвітніх навчальних закладах, виявлення творчих здібностей учнів, підняття рівня обізнаності в галузі «Фізична культура та спорт», підвищення рухової активності учнів, пропаганди й популяризації засад здорового способу життя у 2012/2013 навчальному році було вперше проведено Всеукраїнську учнівську олімпіаду з фізичної культури і спорту. У районному етапі олімпіади взяли участь 5 ЗНЗ району.
Переможцями районного етапу олімпіади стали учні Мурафської ЗОШ І-ІІІ ступенів (вчитель Таченко К.А.), які гідно представили район на ІІІ (третьому) обласному етапі олімпіади та показали хороші результати з таких випробувань: тести, туризм, волейбол та баскетбол.
Таким чином, аналіз роботи районного методичного об’єднання та стану викладання предмета «Фізична культура» у 2012-2013 навчальному році виявив такі проблеми:<